(Εφημερίδα "ΠΡΩΪΝΟΣ ΛΟΓΟΣ" τῶν Ἰωαννίνων 12.5.2025, με επιπρόσθετες καταγραφές από την απομαγνητοφώνηση της ομιλίας του Μητροπολίτου Ιωαννίνων, που σημειώνονται με κόκκινο χρώμα).
Με το συναίσθημα σε όλους ότι θα μείνει
αξέχαστος, τελέστηκε το Σάββατο (10.5.2025) στην Κόνιτσα, το τεσσαρακονθήμερο
μνημόσυνο του αειμνήστου Μητροπολίτου Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και
Κονίτσης κυρού Ανδρέου.
Το πρωί του Σαββάτου τελέστηκε
πολυαρχιερατική θεία λειτουργία στον προσκυνηματικό ναό του Αγίου Κοσμά
Κονίτσης, προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και
Μήλου Δωροθέου Β' και συνιερουργούντων των Μητροπολιτών Μεσογαίας και
Λαυρεωτικής Νικολάου, Κηφησίας Κυρίλλου, Ιωαννίνων Μαξίμου (τελεί αυτή
την περίοδο και χρέη Τοποτηρητή της Μητροπόλεως Κονίτσης) και Νέας
Κρήνης και Καλαμαριάς Ιουστίνου, πλαισιούμενοι από ιερείς της
Μητροπόλεως Κονίτσης, συμπροσευχόμενου του Μητροπολίτη Πρεβέζης
Χρυσοστόμου.
«Ένας αγνός εργάτης…»
Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων τόνισε, μεταξύ
άλλων ότι ο μακαριστός Μητροπολίτης Κονίτσης «υπήρξε ένας αγνός άνθρωπος
και ένας αγνός εργάτης του αμπελώνος του Κυρίου. Ένας καθαρός άνθρωπος
όχι μόνο με την έννοια ότι απέφευγε τις κοσμικότητες και τις κοσμικές
αμαρτίες, αλλά κυρίως με την έννοια ότι αγαπούσε πάρα πολύ τον Χριστό,
το Ευαγγέλιο και την Ορθόδοξη δογματική αλήθεια και διδασκαλία, δηλαδή,
αυτό το οποίο που ονομάζουμε αποκεκαλυμμένη αλήθεια και διδασκαλία της Αγίας μας
Εκκλησίας, αυτό το οποίο ονομάζουμε συλλογική δογματική συνείδηση της
Εκκλησίας μας. Επίσης αγαπούσε με όλη του την καρδιά την Πατρίδα και τον
τόπο. Και το απέδειξε αυτό σ΄ όλη του τη ζωή. Δεν έχουμε όλοι οι
άνθρωποι όλα τα χαρίσματα. Και ο αδελφός μας σε μερικά πράγματα είχε
δυσκολίες, όπως στα διοικητικά θέματα, όμως στα καίρια, στα σπουδαία και
στα βασικά της πίστεώς μας και της Ορθοδοξίας ήταν ένας βράχος
ακλόνητος κι ένας αγωνιστής ασυμβίβαστος».
Προχωρώντας ο κ. Μάξιμος έκανε μία
αναφορά και στην Καθολική "Εκκλησία" λέγοντας, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Αυτές τις ημέρες βομβαρδιστήκαμε από τις τηλεοράσεις, με αφορμή το θάνατο του
Πάπα Φραγκίσκου, ότι ήταν ο Πάπας της δικαιοσύνης, ο Πάπας των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ο Πάπας των φτωχών. Εκατομμύρια φορές να το λένε και μάλιστα να το λένε και οι Ορθόδοξοι. Ατέλειωτες ώρες, απίστευτη διαφήμιση, τηλεοπτικός χρόνος αμέτρητος. Θαυμάσαμε το γεγονός. Θεωρώ ότι ήταν πρωτοφανές όλο αυτό που έγινε, τουλάχιστον για τα χρόνια που παρακολουθώ εγώ τα εκκλησιαστικά πράγματα. Δεν ακούσαμε, όμως, πουθενά
να λένε ότι και ο Πάπας αυτός ακολούθησε την πεπατημένη 1.000 περίπου
ετών, που ήταν πάνω σε μια αιρετική δογματική διδασκαλία, μακριά από τη
διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας, η οποία γέννησε πάρα πολλά δεινά
και στον δυτικό κόσμο και στον κόσμο γενικότερα. Το θέμα της δογματικής διδασκαλίας, αγαπητοί μου αδελφοί, οι περισσότεροι νομίζουν, ότι είναι μία θεωρητική σύλληψη. Αλλὰ θα πρέπει να ομολογήσουμε εδώ,
ως Επίσκοποι, ότι το θέμα της δογματικής συνείδησης είναι ένα θέμα που
επηρεάζει την ποιότητα της ζωής και των σχέσεων των ανθρώπων και με τα
πρόσωπα και με τα πράγματα και με όλη τη δημιουργία. Και αν υπήρχε η
Ορθόδοξη διδασκαλία, αν υπήρχε η πίστη των Πατέρων στη Δύση δεν θα
είχαμε όλα αυτά τα έκτροπα, τα οποία συνέβησαν όλα αυτά τα χίλια χρόνια, για να
μην ξεχνούμε τις σταυροφορίες, για να μην ξεχνούμε τις αποικίες και την αποικιοκρατία, για να
μην ξεχνούμε.. την Ουνία (σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την υπενθύμιση), για να μην ξεχνούμε όλα αυτά τα πράγματα που μάτωσαν και ματώνουν τόν κόσμο ακόμα σήμερα. Διότι αν υπάρχει έριδα και διχόνοια και μέσα στους ανθρώπους και στις σχέσεις των ανθρώπων και στις σχέσεις των κοινωνιών και των τάξεων και των κρατών κ.λ.π., υπάρχει γιατί λείπει η Χάρις και η ευλογία του Θεού. Αυτά ο Ανδρέας τα έβλεπε και τα έλεγε και τα
επεσήμαινε και τα έβαζε μέσα στην καθημερινή ακοή και στην αντίληψη των ανθρώπων
και των απλών ανθρώπων, κι εκείνων, που καταλάβαιναν λίγο περισσότερα.
Και είναι πολύ σημαντικό αυτά να τα λέμε στο ποίμνιό μας, να τα λέμε στο
λαό μας, διότι βλέπουμε ότι αρχίζει να γίνεται μια εξίσωση, μια
λείανση, έτσι ώστε να μην ασχολούμαστε με τα καίρια και τα σημαντικά,
που είναι η πίστη μας, να μην ασχολούμαστε με τη δογματική μας
συνείδηση, να μην ασχολούμαστε με τη διδασκαλία, που μας παρέδωσε ο
Ιησούς Χριστός, που μας παρέδωσαν οι Απόστολοι, οι Πατέρες της
Εκκλησίας, οι Οικουμενικές Σύνοδοι, αλλά να ασχολούμαστε με τα ανθρώπινα δικαιώματα, να ασχολούμαστε με τον θεολογικό στοχασμό, με την φιλοσοφία και με όλες αυτές τις ανθρώπινες σοφίες, που, ας μου επιτρέψετε, πολλές φορές είναι ανθρώπινες ανοησίες.
Μου έκανε εντύπωση, Σεβασμιώτατοι, που άκουσα την κεντρική Ομιλία που έγινε φέτος στην Μονή Πεντέλης, την ημέρα του Ιερού Φωτίου, του Μεγάλου αυτού διαπρεπούς Θεολόγου της Ορθοδοξίας, αυτού που επέμενε στην 8η Οικουμενική Σύνοδο, ότι δεν πρέπει ν΄ αλλάξουμε ούτε ένα γιώτα, ούτε μία κεραία από το Σύμβολο της Πίστεως, το "Πιστεύω" δηλαδή. Τι έλεγε, αν κάνουμε την σύνοψη αυτής της ομιλίας ; Ότι θα πρέπει να αναπτύξουμε τον θεολογικό στοχασμό και να ξεπεράσουμε τις αγκυλώσεις τους παρελθόντος. Αγαπητοί μου αδελφοί, μου έκανε εντύπωση ότι, ενώπιον πολλών επισκόπων της Εκκλησίας μας, ιερέων, πιστών ανθρώπων κ.λ.π., ότι αυτός ο άνθρωπος δεν είχε να πει μία κουβέντα για την αποκεκαλυμμένη αλήθεια. Για την εμπειρία του Αγ. Πνεύματος. Για την κάθαρση, τον φωτισμό και την θέωση. Για το πώς εμφανίζεται στους Αγίους ο Θεός, πώς εμφανίζει την γνώση την θεϊκή μέσα από το φως και την δόξα Του, και πώς παραμένει Αυτός και η διδασκαλία Του ο ίδιος, και χθες, και σήμερον και εις τους αιώνας. Δεν χρειαζόμαστε, λοιπόν, θεολογικό στοχασμό. Δεν χρειαζόμαστε να ανακατέψουμε την Θεολογία με την Ιστορία ἀλλά κυρίως με την Φιλοσοφία και την Κοινωνιολογία, αλλά χρειάζεται αυτήν την μία, την αποκεκαλυμμένη αλήθεια να την βιώσουμε εν μετανοία και προσευχή. Να επιστρέψουμε στον Θεό, να ζητήσουμε το έλεός του, να προσευχηθούμε, να μετανοήσουμε να εξομολογηθούμε και να ζητήσουμε το θείο έλεος.
Και τελειώνω με το εξής: Μου έκανε εντύπωση στην εμφάνιση του νέου Πάπα, για τον οποίο ευχόμαστε να τον φωτίζει ο Θεός φυσικά, πάντα καλό ευχόμαστε για τους ανθρώπους, μου έκανε εντύπωση ότι, εκεί μπροστά σε όλο αυτό το πλήθος, σήκωσε το χέρι του, τους ευλόγησε και τους είπε : "Σας συγχωρώ τις αμαρτίες σας... σας συγχωρώ τις αμαρτίες σας". Όντως, ό ίδιος ο Ιησούς Χριστός έδωσε την εξουσία στους Αποστόλους να συγχωρούν τις αμαρτίες. Αλλά λέει ο Συμεών ο Νέος Θεολόγος, εσύ, που συγχωρείς τις αμαρτίες, έχεις μετανοήσει ; Εσύ, που συγχωρείς τις αμαρτίες, έχεις την εμπειρία της κάθαρσης ; Και εσύ που συγχωρείς τις αμαρτίες έχεις την εμπειρία του φωτισμού ; Πήρες την εξουσία από το Άγιο Πνεύμα να το κάνεις αυτό ; Πώς, αφού διδάσκεις αιρετικά πράγματα, μπορείς να συγχωρείς αμαρτίες;
Αγαπητοί μου αδελφοί, ζούμε σε δύσκολα χρόνια. Ζούμε σε μια εποχή που πάνε να ισοπεδώσουν τα πάντα, αυτοί που έχουν την εξουσία. Κάποτε, Σεβασμιώτατοι, κάναμε μια κουβέντα στη Σύνοδο, και σας έδωσα κάποια στοιχεία για ένα μωσαϊκό που υπάρχει στην Αμερική, που προβάλλεται η σκέψη. Και μετά ως γέννημα της σκέψης προβάλλονται όλα αυτά τα οποία ζούμε δήθεν ως κατακτήσεις δήθεν του πνεύματος στην εποχή μας : οι επιστήμες, οι τέχνες, ο αθλητισμός και όλα αυτά τα πράγματα. Δεν προβάλλεται, όμως, η αποκεκαλυμμένη Αλήθεια. Εμείς, λοιπόν, σεβόμαστε τις επιστήμες, σεβόμαστε και την τέχνη, σεβόμαστε και όλες τις κατακτήσεις του ανθρωπίνου πνεύματος, αλλά πρώτα απ΄όλα εκζητούμε την Χάρη του Θεού. Κι ας είναι ο λόγος αυτός, αγαπητοί μου αδελφοί, ένα μνημόσυνο ακόμα στον επίσκοπό μας, τον πατέρα μας, του οποίου σήμερα κάνουμε το τεσσαρακονθήμερο μνημόσυνο, που ήταν γνήσιος πατριώτης και γνήσιος ορθόδοξος και πονούσε την ορθόδοξη διδασκαλία και αποκεκαλυμένη αλήθεια. Ας είναι η μνήμη αυτού αιωνία και ας έχουμε όλοι την ευχή του».
* * *
Προς το τέλος της Θείας Λειτουργίας
εψάλη επιμνημόσυνη δέηση για την ανάπαυση της ψυχής του αλησμόνητου
Μητροπολίτη, ο οποίος από το 1967, ακολουθώντας τον "υψιπέτη αετό" της
Κόνιτσας, αοίδιμο Σεβαστιανό, πνευματικό ανάστημα του οποίου υπήρξε,
μέχρι το 2025, που κοιμήθηκε, υπηρέτησε αδιάλειπτα επί 57 χρόνια στην
ακριτική επαρχία, αρχικά ως ιεροκήρυκας και από το 1995 ως Επίσκοπος.
Ακολούθησε "τρισάγιο" στον τάφο στη Μονή
Ταξιαρχών Γκούρας στο Αηδονοχώρι Κόνιτσας, (σημ. με την παρουσία και του Μητροπολίτου Φλωρίνης Ειρηναίου), όπου ο ίδιος επέλεξε να
ταφεί. Αξιοσημείωτο είναι ότι προσήλθαν πολλοί πιστοί από διάφορες
περιοχές της Ελλάδας, αλλά και από τη Βόρειο Ήπειρο, οι οποίοι
ακολουθούσαν την Ελληνορθόδοξη γραμμή του.