Προς
α. την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας
β. τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο, Πρόεδρο της Επιτροπής Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδας
Σχετικά με τη χρησιμοποίηση κυτταρικών σειρών από εκτρωθέντα έμβρυα για την ανάπτυξη και παρασκευή εμβολίων, φαρμάκων, καλλυντικών και ενισχυτικών γεύσης.
Με αφορμή αφενός την επισήμανση του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Κυθήρων κ. Σεραφείμ και αφετέρου την ανοιχτή επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας, του πατρός Στυλιανού Καρπαθίου, με θέμα τα ηθικά “διλήμματα” που προκύπτουν από τη χρησιμοποίηση κυτταρικών σειρών από εκτρωθέντα έμβρυα για την ανάπτυξη των διαφόρων τύπων εμβολίων για τον Covid-19 (1), θέλουμε να εκφράσουμε την έντονη ανησυχία μας για το γεγονός ότι το μείζον αυτό ζήτημα θεωρήθηκε από την Πολιτεία, αλλά όπως φαίνεται και από την Ιεραρχία, ως έλασσον. Αυτό συμπεραίνεται από το γεγονός ότι έχει περάσει διάστημα δύο μηνών περίπου και καμία επίσημη απάντηση δε δόθηκε ακόμα δημοσίως στις ενστάσεις των ανωτέρω αναφορών ενώ οι εμβολιασμοί του πληρώματος της Εκκλησίας συνεχίζονται κανονικά, αφού και κάποιοι εκ των αρχιερέων έδωσαν πρώτοι το παράδειγμα.
Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τις τελευταίες δεκαετίες η ζήτηση και η χρησιμοποίηση κυτταρικών σειρών από εκτρωθέντα έμβρυα όλο και αυξάνεται και αφορά όχι μόνο την ανάπτυξη εμβολίων και φαρμάκων αλλά και τη βελτίωση των προϊόντων ομορφιάς – καλλυντικών καθώς επίσης και των ενισχυτικών γεύσης που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία τροφίμων και αναψυκτικών, τα προϊόντα των οποίων αφθονούν (2). Ο ακριβής αριθμός των εμβρύων που αναλώνονται για την έρευνα και για την παρασκευή όλων των παραπάνω προϊόντων παραμένει άγνωστος. Εδώ θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι για όλες αυτές τις περιπτώσεις χρησιμοποιούνται κύτταρα και ιστοί από εκτρωθέντα έμβρυα και όχι από έμβρυα που αποβάλλονται χωρίς τη θέληση της μητέρας (αυτόματες αποβολές). Και αυτό διότι τα έμβρυα των αυτόματων αποβολών θεωρούνται ακατάλληλα λόγω του ότι σε μεγάλο ποσοστό έχουν συνυπάρχουσα νοσηρότητα όπως χρωματοσωματικές ανωμαλίες, ιογενείς λοιμώξεις και ιστική ανοξία που οφείλεται στο μεγάλο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από το θάνατο του εμβρύου μέχρι την έξοδό του από τη μήτρα (3).
Η διαπίστωση της κατάστασης αυτής θα έπρεπε να έχει προκαλέσει την οδύνη και τη φρίκη της πολιτισμένης κοινωνίας μας. Όμως η απομάκρυνσή μας από την Ορθόδοξη Παράδοση έχει σκοτίσει τον νου των περισσοτέρων. Έχουμε την απαίτηση ωστόσο, τουλάχιστον η Ιεραρχία να αντισταθεί με σθένος στην με οποιοδήποτε τρόπο συμμετοχή στο έγκλημα των εκτρώσεων, να ενημερώσει τους πιστούς και να υποστηρίξει την ιερότητα της ανθρώπινης ζωής. Εν τούτοις, σε ότι αφορά τα νέα εμβόλια, στις 13/01/2021 διαβάσαμε την ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ) όπου αναφέρεται ότι η ΔΙΣ “παρακολουθεί στενά το ζήτημα των εμβολιασμών, μέσω της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής, η οποία με συνεχείς αναφορές της ενημερώνει το Συνοδικό Σώμα για όλες τις εξελίξεις. Στο πλαίσιο αυτό η Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε ότι, κατόπιν γενομένης έρευνας, τα εμβόλια κατά του covid-19 που επί του παρόντος χρησιμοποιούνται στην Πατρίδα μας, δεν απαιτούν την χρήση καλλιεργειών εμβρυϊκών κυττάρων για την παραγωγή τους.” (4). Ειλικρινά απορούμε πώς είναι δυνατόν η έρευνα που έκανε η αρμόδια Επιτροπή να μην οδήγησε, τουλάχιστον στις ελεύθερα προσβάσιμες στο διαδίκτυο έγκυρες πληροφορίες, που αποδεικνύουν ότι για την παρασκευή και των τριών εμβολίων που κυκλοφορούν στην πατρίδα μας μέχρι σήμερα, ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ είτε σε στάδια της παραγωγής τους είτε σε στάδια των επιβεβαιωτικών ελέγχων τους (αναγκαία στάδια για να ολοκληρωθεί η παραγωγή), κυτταρικές σειρές από εκτρωθέντα έμβρυα [τόσο της Pfizer and BioNTech (5,6), όσο και της Moderna (7) αλλά και της AstraZeneca and University of Oxford (8,9)].
Επίσης, με ιδιαίτερη θλίψη ακούσαμε, δέκα ημέρες αργότερα, τον Πρόεδρο της Επιτροπής Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδας, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο, να δηλώνει στα πλαίσια μιας Ιερατικής Σύναξης στις 24 /01/2021 ότι η Επιτροπή Βιοηθικής της Εκκλησίας, κάνοντας μια πολύ βιαστική μελέτη, γιατί δεν είχε πολλά περιθώρια χρόνου, απεφάνθη ότι η χρήση των κυτταρικών σειρών “δεν προσκρούει σε κάποιο ηθικό εμπόδιο, γιατί δεν υπάρχει η σκοπιμότητα που οδηγεί στην έκτρωση αλλά είναι εντελώς ανεξάρτητο γεγονός το ένα από το άλλο” (10)!!! Δηλαδή, όπως καταλαβαίνουμε, επειδή η έκτρωση γίνεται με μόνο σκοπό τη δολοφονία του εμβρύου και όχι την μετέπειτα εκμετάλλευσή του, έχουμε δύο πράξεις ανεξάρτητες η μια από την άλλη και επομένως δεν εγείρεται κανένα ηθικό ζήτημα για τη δεύτερη!!! Όμως, οι δύο πράξεις, της έκτρωσης και της χρήσης των κυττάρων του δολοφονηθέντος εμβρύου, σαφώς και δεν είναι ανεξάρτητες, διότι ταυτόχρονα με την έκτρωση γίνεται και η κατάλληλη συλλογή και συντήρηση του εμβρύου, με σκοπό τη χρησιμοποίησή του σε δεύτερο χρόνο. Δυστυχώς, όπως φαίνεται, η βεβιασμένη μελέτη του θέματος λόγω περιορισμένου χρόνου οδήγησε σε λάθος συμπεράσματα. Ελπίζοντας ότι η κρίση της Επιτροπής της Βιοηθικής υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου κ. Νικολάου θα είναι τελικά σύμφωνη με τη γνώμη των Αγίων Πατέρων μας, περιμένουμε την επανατοποθέτησή της και την ανόθευτη και δυναμική έκφραση της Ορθόδοξης θέσης πάνω στο μείζον αυτό θέμα.
Επιπλέον, θα πρέπει να θυμόμαστε ότι σύμφωνα με το Νόμο του Θεού, οποιοδήποτε επίτευγμα, όσο μεγάλο κι αν είναι, ακόμα κι αν λύνει άλυτα προβλήματα, αν έχει σχέση με κάποια αμαρτία, δε γίνεται αποδεκτό από τον Θεό. Κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο “τό καλόν οὐ καλόν, ὅταν μή καλῶς γένηται”, δηλαδή το καλό για να είναι όντως καλό θα πρέπει να γίνεται καλώς, δηλαδή δε θα πρέπει να έχει καμία σχέση με οποιαδήποτε αμαρτία. Ακόμα και αυτοί οι διεφθαρμένοι Φαρισαίοι δε δέχθηκαν τα τριάκοντα αργύρια του Ιούδα, όπως αναφέρει ο ευαγγελιστής Ματθαίος 27/κζ: 6: “οι δε αρχιερείς λαβόντες τα αργύρια είπον· ουκ έξεστι βαλείν αυτά εις τον κορβανάν, επεί τιμή αίματός εστι.”. Δηλαδή τα χρήματα αυτά, αν και ήταν δικά τους (διότι αυτοί τα είχαν δώσει στον Ιούδα) επειδή προέρχονταν πλέον από μισθό αδικίας, τα θεώρησαν μολυσμένα και σύμφωνα με τον Νόμο του Θεού δεν τα έκαναν αποδεκτά για να τα βάλουν στο ταμείο τους. Είναι λοιπόν δυνατόν ο Θεός να αποδεχθεί και να ευλογήσει τις όποιες προσπάθειες για τη βελτίωση της υγείας του σώματος μας, όταν αυτές έχουν σχέση με μια από τις ειδεχθέστερες αμαρτίες, δηλαδή τη δολοφονία αθώων πλασμάτων του; Όταν δηλαδή χρησιμοποιούνται τα κύτταρα των εκτρωθέντων εμβρύων σε κάποια στάδια της παραγωγής των εμβολίων; Αδύνατον! Άμεσα λοιπόν θα πρέπει να καταδικαστεί η χρησιμοποίησή τους τόσο στη βιομηχανία τροφίμων, καλλυντικών όσο και στην έρευνα για την παρασκευή φαρμάκων-εμβολίων και η αντικατάστασή τους με άλλες εναλλακτικές λύσεις που ήδη υπάρχουν. Αντίθετα, θα πρέπει με κάθε τρόπο να στηριχθεί η μητρότητα ώστε να περιορισθούν οι εκτρώσεις που βαρύνουν αφάνταστα την πατρίδα μας αλλά και όλη την ανθρωπότητα. Αν συνεχιστεί αυτό το έγκλημα δε θα αργήσει να έλθει η δίκαιη τιμωρία των ενόχων αλλά και όλων όσων συνηγορούν σε αυτό με τη σιωπή τους.
Ομάδα Ορθόδοξων Χριστιανών Επιστημόνων
Πηγές/Παραπομπές
- https://enromiosini.gr/arthrografia/ανοιχτή-επιστολή-του-π-στυλιανού-καρπ/
- https://pressworkers.blogspot.com/2012/12/ereyna-gia-ta-emvruika-kuttara-stis-trofes-ta-emvolia-kai-thn-omorfia.html?m=1
- Rojansky N. and Schenker JG. The use of fetal tissue for therapeutic applications. Int J Gynecol Obstet 41: 233-240, 1993.
- https://www.pemptousia.gr/2021/01/dis-koronoios-ke-theofania/
- https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.09.08.280818v1.full.pdf
- https://www.ema.europa.eu/en/documents/assessment-report/comirnaty-epar-public-assessment-report_en.pdf
- https://www.nature.com/articles/s41586-020-2622-0
- https://www.nature.com/articles/s41586-020-2608-y
- https://www.ema.europa.eu/en/documents/assessment-report/covid-19-vaccine-astrazeneca-epar-public-assessment-report_en.pdf
- https://orthodoxostypos.gr/τα-ήδη-νεκρωμένα-εμβρυακά-κύτταρα-δεν/