Στὴν Κόνιτσα, τὴν κωμόπολη τοῦ Ν. Ἰωαννίνων, ποὺ ἔζησε ὁ Ὅσιος Παΐσιος τὰ παιδικά του χρόνια καὶ ἀργότερα ἀσκήτευσε στὴν Ἱ. Μονὴ Στομίου ἀπὸ τὸ 1958-1962, τὰ τελευταῖα χρόνια, γίνεται ἰδιαίτερη ἀναφορὰ στὴν φράση “Στὰ χνάρια τοῦ Ὁσίου Παΐσίου”.
ΑΓΩΝΑΣ ΟΡΕΙΝΟΥ ΤΡΕΞΙΜΑΤΟΣ
Φέτος, στὶς 26 Μαΐου 2024, διοργάνωσε ὁ Δῆμος Κόνιτσας σὲ συνεργασία μὲ τὸν Ἀθλητικὸ Ὅμιλο Κόνιτσας καὶ τὴ No Limits, ἀγῶνα Ὁρεινοῦ τρεξίματος 15 χλμ. (δὲς https://www.runningnews.gr/item.php?id=60679). Ὁ ἀγῶνας δρόμου θὰ ξεκινοῦσε ἀπὸ τὴν Κεντρικὴ Πλατεῖα τῆς Κονίτσης, τὴν Κυριακὴ στὶς 9.30 τὸ πρωΐ, θὰ ἔφθανε μέσῳ τῆς χαράδρας τοῦ Ἀώου στὴν Ἱ. Μονὴ Στομίου καὶ θὰ ἐπέστρεφε στὴν Κόνιτσα μέσῳ τοῦ παρεκκλησίου τῆς Ἁγ. Βαρβάρας (σημ. : ὅπου σὲ ἡλικία 15 ἐτῶν εἶδε ὁ Ἅγιος τὴν πρώτη του Θεοπτία). Δηλαδὴ στὰ μέρη ποὺ περπάτησε καὶ ὁ Ὅσιος, ἐκπληρώνοντας τὴ φράση “Στὰ χνάρια τοῦ Ὁσίου Παϊσίου”.
Ὅμως, διερωτᾶται κανείς, καὶ εὐλόγως, πόσο βαδίζουμε “στὰ χνάρια τοῦ Ὁσίου Παϊσίου”, ὅταν τὴν ἡμέρα τοῦ Κυρίου, τὴν Κυριακή, τὸ πρωΐ, 9.30 π.μ., ὥρα Θ. Λειτουργίας, διοργανώνονται τέτοιες ἐκδηλώσεις ; Θὰ εὐαρεστοῦνταν, ἆρα γε ὁ Ὅσιος Παΐσιος τὴν μέρα καὶ τὴν ὥρα αὐτὴ νὰ γίνονται τέτοιοι ἀγῶνες ;
ΔΕΝ ΒΑΛΑΜΕ ΜΥΑΛΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΥΣΙΝΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ
Δυστυχῶς καὶ φέτος, ὅπως πρωτοέγινε πέρυσι, θὰ διεξαχθεῖ στὴν Κόνιτσα στὶς 28 μὲ 30 Ἰουνίου, στὸ σπίτι τῆς Χάμκως, μητέρας τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ, φεστιβάλ μὲ τὴν ἐπωνυμία : “Γιατὶ ‘ναι μαῦρα τὰ βουνά ; ΄24 – Μουσικὲς κουλτοῦρες τῶν Νοτίων Βαλκανίων”. Εἶναι μιὰ παραγωγὴ τῆς “Στέγης τοῦ Ἱδρύματος Ὠνάση” μὲ τὴν βοήθεια τοῦ Christopher King καὶ τὴν συνεργασία τοῦ Δήμου Κόνιτσας. Ἄς κάνουμε κάποιες διαπιστώσεις :
α) Δὲν χρειάζεται πολλὴ σκέψη γιὰ νὰ καταλάβει κανείς, ὅτι ἡ φετινὴ ἀφίσσα, ὅπως καὶ ἡ περυσινή (δὲς http://youthimdpk.blogspot.com/2023/06/blog-post.html), βρίσκεται στὸν ἴδιο παρονομαστή, ἀφοῦ παραπέμπει σὲ φυσιολατρικὲς καὶ παγανιστικὲς τελετές.
β) Ἡ σχέση τῆς “Στέγης τοῦ Ἱδρύματος Ὠνάση” μὲ τὴν ΛΟΑΤΚΙ + κοινότητα εἶναι αὐταπόδεικτη, ἀρκεῖ νὰ μπεῖ κάποιος στὴν σελίδα τους.
γ) Πέρυσι στὸν τίτλο : “Γιατὶ ‘ναι μαῦρα τὰ βουνά ;” ἀπαντήσαμε “διότι ἡ Κόνιτσα βογγᾶ”. Καὶ ἀποδείχτηκε αὐτὸ ἀπὸ τὰ παρεπόμενα τῶν ἐκδηλώσεων καὶ τὶς φοβερὲς συνέπειές τους στὴν περιοχή μας (δὲς http://youthimdpk.blogspot.com/2023/07/2-9-11-2023.html Φέτος στὸν συνεχιζόμενο πεσσιμιστικὸ αὐτὸ τίτλο περὶ “μαύρων βουνῶν”, ἀπαντοῦμε μὲ τὸ λεβέντικο δημοτικὸ τραγούδι ποὺ ἔθρεψε καὶ γιγάντωσε γενεές :
“Μωρὲ χαρὰ ποὺ τό ‘χουν τὰ βουνά κι οἱ κάμποι περηφάνεια.
Γιατὶ γιορτάζει ἡ Παναγιά, γιορτάζει κι ἡ Πατρίδα”.
δ) Γιὰ τὸν ρόλο τοῦ Ἀμερικανοῦ Christopher King, ποὺ ζεῖ τελευταῖα στὴν Κόνιτσα, ἀφοῦ ἀπὸ τὸ 2022 πῆρε ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Πρωθυπουργὸ τὴν ἑλληνικὴ ἰθαγένεια, δὲς https://www.antenna.gr/culture/article/57/640801/o-christopher-king-elabe-tin-elliniki-ithageneia-eikones- νομίζουμε ὅτι περιττεύουν τὰ σχόλια. Μήπως χωρὶς νὰ τὸ καταλάβουμε, μὲ τὸν μανδύα τῆς Μουσικῆς κουλτούρας, παίζουμε τὸ παιχνίδι τοῦ Διεθνισμοῦ καὶ τῆς Παγκοσμιοποίησης ;
ε) Ἐντύπωση κάνει ὅτι ἐπελέγη ὡς τόπος διεξαγωγῆς τῶν ἐκδηλώσεων ὁ ἀρχαιολογικὸς χῶρος ὅπου βρίσκεται τὸ σπίτι τῆς Χάμκως, μητέρας τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ. Νὰ σημειωθεῖ ὅτι ἡ Χάμκω, ὅπως ἀναφέρει ὁ Ἠπειρώτης Σπ. Ἀραβαντινός (1843-1906), ὁ κορυφαῖος βραβευμένος δημοσιογράφος καὶ συγγραφέας Σπύρος Μελᾶς (1882-1966) καὶ ἡ Ἐφημερίδα “Ἀθηναϊκὰ Νέα” στὶς 5.12.1933, εἶχε μιὰ ἀκόλαστη ζωὴ μὲ πολλοὺς ἐραστές, ζῶντος τοῦ συζύγου της, καὶ ἦταν ἐπιβαρυμένη μὲ ἐγκληματικὲς ἐνέργειες. Εἶναι “γνωστὸν τοῖς πᾶσιν” ὅτι ὁ τόπος “ἐκπέμπει” ἀνάλογη ἐνέργεια, ἐξαρτώμενη ἀπὸ τὸν τρόπο τῆς ζωῆς ποὺ ἐκτυλίχθηκε παλαιότερα ἐκεῖ.
στ) Στὸ πρόγραμμα ποὺ ἔχει ἀναρτηθεῖ στὸν ἱστοχῶρο τῆς “Στέγης Ὠνάση” https://www.onassis.org/el/whats-on/why-the-mountains-are-black-ii-the-musical-cultures-of-the-southern-balkans ἀναφέρεται ὅτι τὴν πρώτη ἡμέρα, Παρασκευὴ 28 Ἰουνίου, θ’ ἀνοίξει τὸ 1ο μέρος τὸ Grupi Lab. Εἶναι ἕξι πολυφωνικοὶ τραγουδιστὲς Λιάπηδες, ἀπὸ τὴν Ἀλβανία. Ποιοὶ εἶναι οἱ κύριοι ; Δὲν ἔχετε παρὰ νὰ μπεῖτε νὰ δεῖτε τὸ βιντεάκι τους, ὅπου στὸ 3΄ 33΄΄ κυματίζει ἡ Ἀλβανικὴ σημαῖα μὲ τὰ τεράστια γράμματα τῆς ΤΣΑΜΟΥΡΙΑΣ ! https://www.youtube.com/watch?v=RFe_Ipv2Fx0 Ἆρα γε τὸ γνωρίζει αὐτὸ ὁ Δῆμος Κονίτσης ;
Δὲν πληροφορήθηκε τὶ συνέβη στὶς 15 Ἰουνίου 2024 μὲ τοὺς Ἀλβανοὺς φιλάθλους στὸ Ντόρτμουντ τῆς Δυτικῆς Γερμανίας, ποὺ διεξήχθη τὸ Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου Euro ΄24, ὅπου κατὰ τὸν ἀγῶνα μεταξὺ Ἰταλίας καὶ Ἀλβανίας, οἱ ὁπαδοὶ τῆς δεύτερης ὁμάδος, ἄν καὶ ἡττήθηκαν 2-1, δὲν δίστασαν νὰ ὑψώσουν πανὸ καὶ νὰ φοροῦν μπλουζάκια μὲ τὸν Χάρτη τῆς “Μεγάλης Ἀλβανίας” ; (σημ.: ἐννοεῖται ὅτι περιλαμβάνεται μέσα καὶ ἡ Κόνιτσα, ἡ Κέρκυρα καὶ ἡ Πρέβεζα)
Μέχρι καὶ σημαῖες τοῦ UCK(Κοσσόβου) κρατοῦσαν καὶ συνθήματα γιὰ τὴν “Τσαμουριά” διέδιδαν.
Ἤ δὲν ἄκουσε κανεὶς ἀπὸ τοὺς Δημοτικοὺς Συμβούλους τὴν προκλητικὴ ὁμιλία καὶ συνέντευξη τοῦ Ἔντι Ράμα (Πρωθυπουργοῦ τῆς Ἀλβανίας) στὶς 12 Μαΐου 2024 στὸ κλειστὸ Γυμναστήριο Γαλατσίου ;
Χάθηκαν οἱ πολυφωνικὲς χορωδίες τῶν Βορ/των (π.χ. ἀπὸ τὴν Δερβιτσάνη) νὰ μᾶς τραγουδήσουν ; Καὶ ἐμεῖς ἀντὶ νὰ διαμαρτυρηθοῦμε γιὰ ὅσα πράττει ἡ Ἀλβανία στοὺς Βορειοηπειρῶτες “πάλαι τε καὶ ἐπ’ ἐσχάτων” θὰ πᾶμε νὰ τοὺς χειροκροτήσουμε ; Θὰ ἀνεχθοῦμε νὰ βλέπουμε τοὺς Λιάπηδες μὲ τὰ ἄσπρα σκουφιὰ νὰ τραγουδοῦν, ἐνῷ εἶναι φυλακισμένος ὁ Δήμαρχος τῆς Χειμάρρας Φρέντη Μπελέρη καὶ καταπατοῦνται βαναύσως οἱ περιουσίες τῶν Χειμαρριωτῶν ; Ποῦ εἶσαι Δέσπω (Μπότση) νὰ μᾶς συμβουλεύσεις :
“Ἡ Δέσπω κάνει πόλεμο μὲ νῦφες καὶ μ’ ἀγγόνια,
Ἀρβανιτιὰ τὴν πλάκωσε στοῦ Δημουλᾶ τὸν Πύργο...
Τὸ Σούλι κι ἄν προσκύνησε κι ἄν τούρκεψε ἡ Κιάφα
ἡ Δέσπω ἀφέντες, Λιάπηδες, δὲν ἔκαμε – δὲν κάνει !
(Δημοτικὸ τραγούδι)
ζ) Ἔχει καὶ συνέχεια τὸ ρεπερτόριο, μὴ φύγετε... Θὰ “ἀπολαύσουμε”, τὴν δεύτερη ἡμέρα, καὶ “καλλιτέχνες” ἀπὸ τὴν “Βόρεια Μακεδονία”, τὴν περιοχὴ τῶν Πρεσπῶν. “Βόρεια Μακεδονία” ! Καλὰ ποῦ ζοῦν οἱ Κονιτσιῶτες ; Δὲν βλέπουν, δὲν ἀκοῦν τίποτα ; Ἐδῶ, ἡ νέα Πρόεδρος τῶν Σκοπίων, μόλις πρὶν 1 μῆνα, κατὰ τὴν ὁρκωμοσία της ἀπεκάλεσε τὴν Χώρα της “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ” (χωρὶς τὸ “Βόρεια”) (δὲς https://www.youtube.com/watch?v=7GSaz3pddoE ) Καὶ ἐπειδὴ “κοπτώμαστε” νὰ βαδίζουμε στὰ “χνάρια τοῦ Ὁσίου Παϊσίου”, ἄς δοῦμε τί ἔγραφε σὲ χειρόγραφη ἐπιβράβευση ὁ Ἅγιος στὸ πόνημα τοῦ πρ. Ὑπουργοῦ Νικολάου Μάρτη μὲ τίτλο : “Ἡ πλαστογράφηση τῆς Ἱστορίας τῆς Μακεδονίας” Ἀθήνα 1983 :
“Ἡ λιακάδα σου Μάρτη, φώτισε γιὰ τὴν ἀλήθεια. Ἡ θερμὴ λιακάδα σου Μάρτη, θέρμανε τὴν Ἑλλάδα. Ἡ θερμὴ λιακάδα σου Μάρτη, καίει τὴν Σλαβικὴ ψευτιά, τῶν ψευτομακεδόνων...” Ἔτσι, ξεκάθαρα, μιλοῦσε ὁ Ἅγιος. Ἀλήθεια, πῶς σὲ δυὸ ἑβδομάδες θὰ ἀντικρύσουμε τὴν εἰκόνα τοῦ Ἁγίου Παϊσίου στὴν Ἑορτή του, ὅταν τώρα θὰ πράξουμε ἄλλα ;
η) Εἶναι πρόκληση γιὰ τοὺς Κονιτσιῶτες τὸ φεστιβάλ αὐτὸ καὶ γιὰ ἕναν ἄλλο λόγο, πνευματικό : Διότι γίνεται τὸ βράδυ τῆς 28ης Ἰουνίου, ὧρες ποὺ ἔχουμε εἰσέλθη, ἤδη μὲ τὸν Ἑσπερινό, στὴν Ἑορτὴ τῶν Ἁγ. Πρωτοκορυφαίων Ἀποστόλων Πέτρου καὶ Παύλου (σημ.: ἑορτάζει καὶ ὁ παλαιὸς Ναὸς τῆς Ἐνορίας Κάτω Κονίτσης, στὸ Κοιμητήριο). Συνεχίζεται τὴν δεύτερη ἡμέρα, Ἑορτὴ τῶν 12 Ἀποστόλων, καὶ τελειώνει τὴν τρίτη ἡμέρα ποὺ θὰ εἰσέλθουμε στὸν Ἑσπερινὸ τῶν Ἁγ. Ἀναργύρων.
ΤΙ ΔΕΟΝ ΓΕΝΕΣΘΑΙ ;
Θὰ μείνουμε ἁδρανεῖς ; Ὄχι. Θὰ διαμαρτυρηθοῦμε μὲ ὁποιοδήποτε νόμιμο καὶ δημοκρατικὸ μέσο, ὁ καθένας ἀπὸ τὴν θέση ποὺ κατέχει καὶ τὶς δυνάμεις ποὺ διαθέτει. Νὰ ἐνημερώσουμε, νὰ ξεσηκωθοῦμε, νὰ ἀπέχουμε ἀπὸ τὶς ἐκδηλώσεις τῆς ντροπῆς. Φθάνει πιά, στὸ βωμὸ τοῦ κέρδους καὶ τῆς διαφήμισης νὰ θυσιάζουμε ὅ,τι ἐθνικὸ καὶ ἠθικὸ ἔχουμε. Νὰ ποῦμε μὲ θάρρος καὶ παρρησία στοὺς παραγωγοὺς τὸ Δαβιτικό λόγιο : “ἔλεον δὲ ἁμαρτωλῶν μὴ λιπανάτω τὴν κεφαλήν μου” (Ψαλμὸς 140, στ. 5). Δηλ. Λάδι καὶ μύρο ἁμαρτωλοῦ ἀνθρώπου ἄς μὴ χυθεῖ ποτὲ πάνω στὸ κεφάλι μου. Δὲν θέλω τίποτε (χρήματα καὶ προβολές) ἀπὸ τοὺς ἁμαρτωλούς.
Κι ἄς χρησιμοποιήσουμε καὶ τὰ ἐπιπλέον δραστικὰ “ὅπλα” μας, ἀπὸ σήμερα :
1) Ἄς διαβάζουμε τοὺς Ψαλμοὺς τοῦ Δαβίδ 87, 114, 141, εἰδικοὺς γιὰ τὴν περίσταση καὶ
2) Ἄς κάνουμε τὶς Παρακλήσεις τῶν Ἁγίων ποὺ ἑορτάζουν αὐτὲς τὶς ἡμέρες. Τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων https://www.proseyxi.com/paraklisi-eis-tous-agious-dodeka-apostolous/ , τῶν Ἁγίων Ἀναργύρων https://www.proseyxi.com/paraklisi-eis-tous-agious-anargyrous/ , καὶ τοῦ Ὁσίου Παϊσίου https://www.proseyxi.com/paraklisi-eis-ton-osio-paisio-ton-agioreiti/ γιὰ νὰ ἐνισχυθοῦμε καὶ ἐμεῖς καὶ νὰ ἀποτραπεῖ τὸ κακό.
- Ἄς κάνουμε αὐτὸ ποὺ μποροῦμε.
- Γιὰ νὰ μὴν δώσουμε τόπο στὸν πονηρὸ καὶ ἐνεργήσει καταστροφικά, περισσότερο ἀπὸ πέρυσι.
- Γιὰ νὰ ἐλκύσουμε τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν ὁμολογία καὶ τὴν μετάνοιά μας.
Τώρα, πρὶν εἶναι ἀργά....